هزینه ثبت و صدور گواهی ISO 9001

بسیاری از صاحبان مشاغل می خواهند گواهینامه ISO 9001 را دریافت کنند، اما احساس می کنند که نمی توانند هزینه های صدور گواهینامه را تامین کنند. متأسفانه، این بدان معناست که آنها از بسیاری از مزایای مالی اعتباربخشی ISO غافل می شوند.
گواهینامه ISO 9001 یکی از الزامات اساسی در انتخاب فروشنده برای سازمان های متوسط و بزرگ است. این سازمان ها گواهینامه های ISO را از فروشندگان/تامین کنندگان خود درخواست می کنند. اکثر سازمان هایی که به دنبال گواهینامه ISO 9001 هستند کنجکاو هستند که بدانند.
هزینه کل صدور گواهینامه ISO 9001 چقدر خواهد بود؟
تکمیل گواهینامه ISO 9001 چقدر طول می کشد؟
هزینه های سازمان صدور گواهینامه ایزو چقدر است؟
فعالیت ها/فرآیندهای گنجانده شده در گواهینامه ISO 9001 چیست؟
هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 به عوامل مختلفی از جمله تعداد و تعداد دپارتمان ها در سازمان، محدوده صدور گواهینامه ISO 9001، نهاد صدور گواهینامه انتخاب شده (معتبر یا غیر IAF) و مدت زمان مورد نیاز برای اجرا بستگی دارد. پیاده سازی ایزو 9001 و مشاوره دریافت گواهینامه ایزو 9001 به زمان تهیه نظامنامه های کیفی و رویه‌ها، نحوه سازماندهی اسناد، تعداد رویه‌های موجود در سازمان و غیره است.
به همین ترتیب، مدت زمان صدور گواهینامه ISO 9001 نیز به عوامل فوق بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از نهادهای صدور گواهینامه حداقل به مدت شش ماه مدرک می خواهند. اگر یک سازمان جدید هستید، حداقل 6 ماه برای صدور گواهینامه طول می کشد تا مستندات مدون خود را آماده سازید.
برای بسیاری از سازمان هایی که به دنبال بهبود استانداردهای مدیریت، فرآیند و محصول و حاکمیت خود هستند، یکی از مهمترین مراحل دریافت گواهینامه ایزو است. اگر با گواهینامه های ایزو آشنا نیستید یا قبلاً این کار را انجام نداده اید، می تواند دلهره آور باشد، بنابراین ما راهنمای هزینه و هزینه صدور گواهینامه ISO  را برای کمک به شما در این راه آماده کرده ایم. هزینه صدور گواهینامه ایزو، کل هزینه های متحمل شده توسط سازمان برای اخذ، پیاده سازی و حفظ گواهینامه ISO 9001:2015 است. این شامل 3 مؤلفه هزینه مستقیم و 2 مؤلفه هزینه غیر مستقیم است (لطفاً به زیر مراجعه کنید).
مولفه هزینه مستقیم 1 = حق الزحمه ممیزی = بسته به تعداد گواهینامه های فرعی مورد نیاز در ممیزی متفاوت است (به عنوان مثال: اگر شرکت مایل به دریافت گواهینامه ISO 9001:2015 برای واحد تولیدی خود باشد، ممکن است نیاز به دریافت گواهینامه ISO 14001 داشته باشد: گواهینامه ایزو برای سیستم مدیریت زیست محیطی آن). 
مولفه هزینه مستقیم 2 = هزینه اجرا = بسته به محدوده اجرا متفاوت است. محدوده اجرا به عنوان کلیه تغییرات مورد نیاز استاندارد برای برآوردن الزامات سازمان تعریف می شود.
 جزء هزینه مستقیم 3 = هزینه نگهداری = بسته به محدوده نگهداری متفاوت است. این به عنوان تمام تغییرات مورد نیاز توسط نهادهای نظارتی مربوطه پس از دریافت گواهینامه ISO  تعریف می شود (به عنوان مثال ممکن است یک شرکت پس از نیاز به دریافت گواهینامه ISO  برای واحد تولیدی خود، برخی از فرآیندها و اسناد خود را تغییر دهد) 
جزء هزینه غیرمستقیم 1 = هزینه ارزیابی مقدماتی بسته به ماهیت و دامنه آماده سازی متفاوت است. سازمان باید آنچه را که هزینه ارزیابی مقدماتی نامیده می شود آماده و تکمیل کند که پس از منصوب شدن توسط ممیزین ارائه می شود. این هزینه ارزیابی مقدماتی برای شناسایی تمام شکاف های موجود در سیستم کیفیت شرکت برای تجارت آنها استفاده می شود. این هزینه بر اساس تجزیه و تحلیل سیستم های مدیریت فعلی در حال استفاده توسط سازمان است.
مؤلفه هزینه غیرمستقیم 2 = استخدام کارمند تضمین کیفیت = طبق الزامات استاندارد سازمان ممکن است مجبور باشد برای این منظور به سراغ استخدام کارکنان برود. 
جزء هزینه غیرمستقیم 3 = ارتقاء، اصلاح و ارائه منابع برای برآورده کردن اهداف مورد نیاز کیفیت. به عنوان مثال: شرکت ممکن است ابزار اندازه گیری بیشتری تهیه کند، میز بازرسی بسازد، مناطقی را برای ذخیره سازی مواد خام گسترش دهد.
جزء هزینه غیرمستقیم 4 = اصلاح مواد تبلیغاتی، محتویات، نمایش برای ارتقای ISO در مطالب تبلیغاتی.
جزء هزینه غیرمستقیم 5 = پشتیبان گیری از داده های جمع آوری شده در بخش های مختلف، فرآیندها و تجزیه و تحلیل آن داده ها. این امر به دستگاه های ذخیره سازی بهتر و نرم افزارهای محاسباتی پیشرفته تری نیاز دارد.
2 جزء فوق، هزینه های مستقیم + غیرمستقیم = کل هزینه برای اخذ و نگهداری گواهینامه های ایزو است.
علاوه بر هزینه های ذکر شده در بالا، هزینه های دیگری نیز در ارتباط با دریافت و حفظ گواهینامه ISO وجود دارد. این هزینه ها ممکن است بسته به کشوری که شرکت در آن مستقر است متفاوت باشد. اگرچه این اجزای هزینه بخشی از کل مخارج ذکر شده در بالا نیستند، ممکن است لازم باشد برای اهداف بودجه در کشورها/مناطق مختلف در نظر گرفته شوند.
این مقاله نباید برای محاسبه هزینه واقعی شما استفاده شود. لطفاً با دپارتمان فروش و بازاریابی شرکت بیکران راهکار سعادت تماس بگیرید تا گزارش سفارشی خود را به همراه سایر هزینه های مربوط به دریافت گواهینامه IS0 دریافت کنید.

هزینه صدور گواهینامه های ایزو

بازگشت سرمایه گذاری در دریافت گواهینامه های ایزو ( مزایای اخذ گواهی ایزو)

علیرغم هزینه های دریافت گواهینامه ایزو، ثابت شده است که پیاده سازی و اخذ گواهینامه ISO واقعاً به سازمان کمک می کند تا از ضررهای ناشی از خطاهای انسانی، اشتباهات، کمبود اطلاعات در مکان مناسب و غیره صرفه جویی کند، در مقایسه با هزینه تعمیر محصول، دوباره کار به دلیل شکست و غیره به طور کلی بازده سرمایه گذاری (ROI) زیادی برای گواهی ISO وجود دارد.
اساساً یک شرکت باید یک بار پول خرج کند تا سیستم خود را تأیید کند و از آن به بعد نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای ندارد مگر اینکه ممیزی دوباره مورد نیاز باشد. از این رو می توانیم نتیجه بگیریم که اگر یک شرکت هستید و به دنبال دریافت گواهینامه ایزو هستید، ابتدا عاقلانه در مورد پولی که قرار است برای آن هزینه کنید فکر کنید. قیمت گواهینامه های ایزو درخواستی را با آورده های گواهینامه های معتبر دریافتی مقایسه کنید.

 منبع: https://brs.ir